Thursday, September 4, 2008

Cerita sahur

Tahun ini kami berpuasa di rumah baru. Selama ni kami duduk di rumah mak. Rumah yang baru kami duduk ni rumah datuk suami.

Jadi kalau dulu aku boleh 'ngelat' masak untuk sahur (sebab dulu mak aku yang masakkan sahur), sekarang ni aku sendiri kena bangun kul 4.00 pagi sediakan lauk sahur.

Nak jadi cerita, baru hari pertama puasa, dah kantoi. Terjaga pukul 5.20 pagi! Mana sempat nak masak nasik & lauk. Even lauk yg simple mimple pun belum tentu sempat. Suami dah geleng pale..

Aku buntu..dlm dok pikir2 tu tangan aku pantas membancuh 2 gelas milo panas. Rasa bersalah la tu.

Tiba2 suami kata, "Na, masak la meggi je..sempat lagi ni".

Oh ye..ade meggi kari. Ngam2 2 paket lagi. Aku amik kuali, isi air, boh telor 2 bijik.

Siap!! Kami pun mula makan..panas2 tu...hantam aja lah! Habis makan & minum milo, azan subuh pun berkumandang.

Itulah story hari pertama puasa tahun ni. Kalau orang lain first day sahur makan lauk2 best, tapi kami cuma makan meggi je..nak buat cam ne, dah itu rezeki kami pagi tu.

Sekarang ni dah ok..tak kantoi lagi. Pukul 5 dah siap semua. Makan sahur sambil tengok TV3, drama Simbiosis. Sempat jugak la kalau nak minum air putih & kurma lagi...hehehe. Harap2 lepas ni tak terlajak lagi.

OK...Selamat menjalani ibadah puasa semua!!

1 comment:

ummiLIN said...

walaupun mkn megi je, tu kira rezeki gak tu drpd langsung tak jamah pape kan...

Hmmm, boleh ke saya nak link kan blog awak ni kt blog saya? Harap sudi tambah kenalan...